Tre ting

Tre ting jeg ser frem til:

1. Varme sommerdager med solkremlukt, grilling, fregner på nesen, sjøliv og skalldyr. Spesielt når vi skal ha ferie, men håper på mange flotte dager både før og etter ferien.

2. Endelig begynne i nye jobben neste uke.

3. Avslutningsfest for meg med gode kollegaer, reker og sikkert for mye alkohol om noen uker.

Tre (materielle) ting jeg ikke kan være uten:

1. IPhone og lader.

2. Neglelakk.

3. Podcast i bilen.

Tre ting jeg håper blir virkelighet:

1. At jeg tar mastergraden på nummerert tid.

2. Kjøpe leilighet i Italia før vi blir pensjonister.

3. At jeg snart klarer å jogge 5 kilometer uten pause.

Tre ting jeg ikke liker:

1. Klovner og alt annet som er utkledd.

2. Når folk biter eller plukker på neglene sine, smålyder som når noen stryker føttene sine mot hverandre, puster for tungt gjennom nesen osv. Tror kanskje jeg har en mild form for monosoni.

3. Mennesker som ikke gjør en god jobb, tar ære i den jobben de gjør. Uansett hva man jobber med, skal man gjøre jobben skikkelig. Unnasluntrere får blodet mitt til å koke på jobb flere ganger i uka.

Tre saker jeg blir stresset av:

1. At jeg blir så apatisk når jeg har så jæ**a mye å gjøre.

2. At jeg sikkert snart må på sjokoladeavvenning.

3. Å vente. Jeg er verdens dårligste til å vente, uansett om det er noe så enkelt som at jeg skal ut dørene til et visst klokkeslett. Jeg er alltid (nesten) klar lenge før jeg skal, og da ender jeg opp med å kjenne på stress i magen. Dersom vi skal et stykke, kan jeg stresse helt til vi er framme, mest sannsynlig timevis før vi trenger være der.

Tre ting jeg skal til uka:

1. På strikkedate med fine folk.

2. Ha siste arbeidsdag på Heimen.

3. På kino.

En vakker dag håper jeg at vi eier en leilighet eller lite hus i mitt elskede Italia.

Denne kaken har jeg bestilt til nest siste vakt på Heimen. Den er bestilt fra #Jåblom bakst, som baker helt nydelige kaker, som smaker fantastisk.

Siden til dette innlegget fant jeg på denne bloggen.

Morgenstund

Selv om det kan være tøft med så alt for tidlige morgener når man har en lillebror med lakenskrekk (og ørebetennelse), er det ganske herlig når man ligger sammen på sofaen med dyne, lenge før noen andre i huset står opp, lager frokost sammen- lillebror skal helst bare ha "ÆGG!" for tiden, koser masse og sløver med iPad (lillebror) og kaffi (meg). De gangene jeg er skikkelig trøtt, morgengretten og i underskudd på søvn, tenker jeg at dette tar slutt en gang, og da kommer jeg til å savne disse rolige, koselige morgenene med min herlige morgenfugl. Med mindre han fortsetter som a-menneske, men antar at han etter hvert uansett slutter med å dra mammaen ut av sengen mens han roper at han vil se "Blaze" på fjernsynet.

Prosjekt motivasjon

Den siste tiden har jeg ikke hatt særlig med treningsmotivasjon. Jeg har hatt det så travelt til tider at jeg har reagert med å bli nærmest apatisk til alt som skal gjøres, for så å få panikk for alt jeg burde ha gjort. Masteroppgaven har ligget brakk, jeg har ikke trent, forberedt meg for lite på nye jobben, strikket for lite, ikke planlagt sommerferien- ja, alt for mye som skal gjøres med andre ord.

I morgen tar jeg meg selv i nakkeskinnet og har bestilt spinning, samt booket to andre økter den kommende uken. Jeg har fått en fetter til å kutte låsen til sykkelen siden nøkkelen er borte, kjøpt sykkelhjelm og lånt meg en sykkelvogn. To joggeturer skal det også bli, for jeg gir jo aldri opp håpet om å løpe 5 kilometer en vakker dag.

Nå som jeg skal over i en jobb kun på dagtid må jeg disponere tiden til masteroppgave, trening og et sosialt liv mye strengere, da jeg plutselig må gjøre alt slikt om ettermiddagen eller kvelden, i tillegg til at familien selvsagt kommer først. Andre mennesker klarer det jo, så det er selvsagt fullt mulig, men må innrømme at selv om jeg ikke kommer til å savne kvelds- og helgejobbing- i tillegg til det å arbeide helligdager, så kommer jeg til å savne et par formiddager for meg selv til å komme ajour, som man har når man går turnus.

Hadde det passe morsomt med parykker og briller på jobb fredag, gjett om jeg kommer til og savne slike vakter på jobb med fantastisk gode kollegaer.

En aldri så liten Barcelona-guide

Reise: Barcelona er enkel å reise til, da byen er en av de mest populære storbyene i Europa. Vi reiste direkte fra Stavanger denne gang, men det er flest avganger med mellomlanding i Oslo eller en annen større flyplass i Europa. Som vanlig kan du spare mye på å være tidlig ute med å bestille billetter, vi betalte rundt 4000kr for to billetter tur-retur.

Overnatting: Det kryr av overnattingsmuligheter i Barca, man søker enkelt opp hotell eller hostel i all slags prisklasser, samt det er flere muligheter for å leige leilighet gjennom Airbnb eller andre utleiere.

Tidligere brydde vi oss ikke så voldsomt om hotellstandard på reise, men de siste årene har vi lagt litt mer penger i hotell, spesielt når vi har reist med barna. Denne gangen bodde vi på Primero Primera, et fantastisk fire stjernes hotell utenfor bykjernen. Det tok kun noen minutter til undergrunnen, og det er et av de flotteste hotellene jeg har bodd på. Ikke fordi det er ekstravagant eller hypermoderne, men det er et koselig, annerledes hotell med den beste service jeg har vært borti.

Hadde få bilder fra hotellet, men tøflene har jeg dokumentert da.

Transport: Vi tok drosje fra flyplassen, det er godt skiltet hvilke retning buss og drosje er når du kommer ut i ankomsthallen. Der tok rundt 20 minutt, og kostet noen hundrelapper, tror ca 35 euro. For å slippe å måtte finne hotellet på egenhånd med buss, undergrunn eller lignende ble det et enkelt valg med drosje.

Ellers baserte vi oss på undergrunnen, enkelt og greit. Maskiner på stasjonen guider deg på engelsk til billett for en eller flere turer, og undergrunnskartet er enkelt å forstå.

Mat og drikke: Det er ingen problemer å finne seg gode matopplevelser i Barca, men det er like mange turistfeller som det er spisesteder med fantastisk god mat. Google litt, bruk TripAdvisor eller spaser litt ut av turistløypa så bør man finne autentisk spansk tapas, eller annen mat om man vil ha.

Vi spiste på Tapeo første kvelden, et pittelite spisested ikke langt fra Las Rambla som ses på som et av de bedre tapas-stedene i Barcelona. Her må du bestille bord, som du også må på de mer kjente Cal Pep eller Tickets. Ellers fant vi spisesteder i bakgatene vi vandret i, og lunsj på Hardrock-cafe- faktisk etter anbefaling fra flere og vi ble positivt overrasket.

Det ble en del cava og øl på oss, kjærestetur uten barn nytes selvsagt. Sangria med cava er også veldig godt, så det bør prøves. Det er mye god spansk vin, så det er relativt trygt å be om anbefaling eller gjøre det enkelt og bare bestille husets vin på restaurant.

På Tapeo så vi rett inn på verdens minste kjøkken. At fire kokker fikk plass der er helt utrolig.

Litt av de syv rettene vi koste oss med på Tapeo.

Hva finner man på i Barcelona: Det kommer helt an på hva du ønsker. Man kan kose seg på sightseeing, er man kulturinteressert er byen fullpakket av kunst, arkitektur osv. Gaudiparken, Sagrada Familia- man kan fascineres av all historie som er over alt i denne flotte byen. Fotball er selvsagt et alternativ, formel 1-løp er det ofte her også.

Strandliv er selvsagt et alternativ med den flotte bystranda lett tilgjengelig fra hovedgaten. Her er det mye mas og kjas, men stranden er fin, man kan få massasje av en av de mange som tilbyr dette, kort vei til butikk for øl, vann og is, flere lunsjsteder langs strandpromenaden.

Vi tok sightseeingbuss, man har tre ulike linjer man kan ta på samme billett slik at man får sett det meste. En fin måte å få sett byen på, samt få litt oversikt i samme slengen. Og man kan få tips til plasser man vil tilbake til, eller bare slappe litt av mellom shopping og cava-drikking.

Strandpromenaden

Shopping: Det er tre store shoppingområdet i sentrum av Barcelona. Las Rambla er den mest kjente, og de andre er også sentrale. Man finner Zara, Mango, Footlocker og alle disse kjente merkene på rekke og rad, i tillegg til andre spanske og europeiske kjeder og nisjebutikker.

Det er ikke så veldig billig her, men selvsagt er det mye som er billigere enn hjemme. Vi taper jo litt sånn valutamessig om dagen, men det ble nå en del shopping likevel. Blant annet kjøpte jeg Birkenstock på en pop-up store, til 65 euro, som er en del billigere enn jeg har betalt hjemme i Norge. Kjøpte også en del shortser på Terranova som er en superbillig kjede, men antar jo at kvaliteten tilsvarer prisen.

Shopping i Las Rambla.

Barcelona er byen man finner alt i, kultur, sport, historie, fest, strand og shopping. Og vi skal tilbake, gjett om! Ser på muligheten for en par-tur neste gang, for det er ikke en by jeg tar barna med til før de er eldre da det er en by som passer best for ungdommer og voksne.

Bassengområdet på hotellet.

1 årskontroll

Sitter klar til 1 års-kontroll nå klokken 09:00. Er veldig spent, spesielt siden jeg har hatt platå så lenge. Oppdaterer senere!

Fineste helgen på lenge

Denne helgen har vært så fin. På fredag var det feiring i 50-talls kostymer sammen med fine jenter, en kjekk kveld på byen med masse oppmerksomhet (mange som digger rockabilly-stil, visst) og at vi kunne starte kvelden med kald øl og solbriller på i stekende sol var bare drømmestarten.

Lørdag hadde vi kosedag med barna, handlet støvler til storebror, sykkelhjelm til meg og sommerdyner til hele gjengen. Siden været ikke var helt det vi skulle ønske, ble det innedag med masse kos, hjemmelaget pixxa og lek. Om kvelden kom gode niese A og passet ungene noen timer mens vi var på nabolagsfest- etterlengtet for alles del å få samhold blant naboene. Vi bor ikke på et byggefelt, så da blir det ikke like naturlig at man blir godt kjent med de rundt. Men det har vi store planer for, vi snakker velforening og lekeplass i framtiden. Det gleder vi oss til.

I dag håpet vi på sol og fint vær, så er nede ved sjøen hvor det selvsagt regner. Rolf har tatt barna med på en kjøretur (sovetur), mens jeg nyter kaffi og en god bok nede i naustet. Senere skal jeg lage klar powerpoint-presentasjon til undervisning jeg skal ha for hjemmetjenesten på Karmøy førstkommende onsdag. Jeg elsker jo å holde foredrag/undervise, så dette skal bli gøy.

Se de flotte frøknene ❤

Kjærestetur 2017

I en travel hverdag med to foreldre i fulltidsjobb (og jeg i turnus med kveldsvakt, helgevakt og helligdagsjobb), masterstudier, trening og livet generelt er kjærestetur et herlig avbrekk fra dagliglivet. Jeg elsker de travle dagene med guttene mine, men det er lov å kjenne på at noen ganger er det deilig å bare få være kjærester også.

Denne gangen gikk kjærestetur til deilige, travle og fantastiske Barcelona. Jeg har vært her før, og visste at Rolf kom til å digge byen like mye som meg. Det har vært sol og varmt hver dag, vi har spist deilig mat, sovet lenge og kunne drikke varm kaffi og kald øl med den beste samvittighet. Barcelona er byen som har både strand, shopping, kultur og sport- en perfekt by for jentetur, tur med kjæresten eller flere par. Vi har allerede en plan for neste tur, da reiser vi flere par sammen og håper det klaffer med enten fotballkamp eller formel 1-løp.

Gutta boys har kost seg hjemme med tanter og onkel, Lasse (hund) og fetterne sine. Fra i går til i dag har de vært med mormor og besten på hytta, og der har de det helt topp, så selv om vi selvsagt har savnet de, har vi kost oss vel vitende om at det kjæreste vi har er i gode hender og knapt nok har skjenket oss en tanke.

En liten guide for Barca kommer, både for deg med og uten minimage. Nå skal vi nyte de siste timene før flyet hjem, og det skal bli ufattelig deilig å krype inn i sengen vår hvor to dyrebare skatter ligger og sover på kryss og tvers, og gi dem alt for mange kyss og kos. I morgen har jeg tatt de fri fra barnehagen, slik at vi kan ha en skikkelig kosedag sammen.

Små cafeer og restauranter i bakgatene

Bassengområdet på hotellet.

Mai, du er så fin

*litt forsinket innlegg da det ikke ble publisert da det skulle.

Mai er den fineste måneden i året, jeg har så mye fint og se frem til.

- Tur til Bergen med familien 1.mai. Elsker Bergen, har alltid hatt et forhold til denne flotte byen. Min far er bergenser, og vi har vært mye i Bergen, helt siden jeg var barn, for å besøke slekt og venner. Rolf og jeg har begge studert i Bergen, så det blir nok litt mimring underveis.

- Tur til Preikestolen. Jeg har aldri gått denne turen, så nå som kroppen spiller mer på lag og kondisjonen er bedre, skal det bli tur. Litt ekstra smertestillende i sekken selvsagt, men har trua på at dette blir en fantastisk tur.

- Bursdag. Jeg elsker og ha bursdag, det gjør meg ingenting at jeg blir ett år eldre. Jeg digger hilsener og det å bli gjort stas på. Får litt åndenød av at det er så poppis å legge ut bilder av jubilanten på Facebook da det finnes noen bilder som jeg aldri hadde lagt ut frivillig. Men det er likevel mest koselig.

- Tur til Barcelona. Etter litt barnevaktstrøbbel har det ordnet seg takket være fantastiske venner og familie, så da blir det kjærestetur på Rolf og meg. Dette var mors-og bursdagspresang fra R og barna, og jeg gleder meg til en liten ferie til en av de kuleste byene jeg vet om. Har til og med kjøpt meg ny bikini, så får vi se om jeg orker sprade rundt med hengemage, hengelår og alle arrene på en strand i Barca. Det merkes at over 50 kilo er borte, men selvtilliten er ikke helt der når klærne er av siden ting slenger litt mtp at huden ikke har klart å henge helt med under vekttapet.

- 17.mai. Jeg ELSKER 17.mai. Flagg, pølser, is, bunad, fantastisk frokost og kvelds, tog og russ. Ja, dette er en av to dager i året jeg absolutt nekter og jobbe (og det slipper jeg unna takket være forhandlingsturnus). I år skal jeg ha bunad på for første gang på seks (!) år, begge barna skal ha bunad (storebror fikk velge selv, og det varmet et bunadselskende hjerte at han også ville ha bunad på). Pynt er kjøpt inn til frokost- og kveldsbordet som skal inneholde deilig pålegg, brød, eggerøre etc. Jeg skal lage en råstilig kake, barna skal få spise pølse og is i lange baner og vi skal skåle i litt prosecco når bilen er parkert for dagen. Det gledes!

- Varme dager ved sjøen. Vårt lille paradis 300 meter fra huset er allerede i bruk, og vi koser oss med grillmat, vasse litt i den alt for kalde sjøen, båtturer og ren avslapping.

- 50-tallsparty. Vi samler en gjeng flotte damer og kler oss opp i 50-tallsinspirert tøy. Vi skal kose oss på forspill hos min flotte tante Fia, før vi gjør byen utrygg. Har rundet eBay på jakt etter antrekk, og føler meg trygg på at dette blir en kveld det skal swinge av.

- Søskenbarnfest. Vi samler gjengen hos min fetter, har oss litt godt i glasset mens vi mimrer og koser oss. Vi har et spesielt sterkt bånd i vår familie, vi har nærmest vokst opp sammen, vi er gode venner og vi vet at vi er der for hverandre når vi opplever både sorg og glede, noe familien vår har fått kjent på mtp både brå og uventende dødsfall, personlige katastrofer og ikke minst mange store gleder.

- Min aller siste arbeidshelg på Heimen. I min nye jobb skal jeg (pr nå) ikke gå helger, så i slutten av mai skal jeg ha min siste arbeidshelg i turnus. På grunn av litt bytting i påsken blir den aller, aller siste vakt en søndag i juni, men dette er min siste hele arbeidshelg. Jeg kjenner at det skal bli veldig deilig med ny jobb, samtidig som det blir vemodig å slutte på en arbeidsplass jeg har jobbet de siste 11 årene. Heldigvis har jeg mange gode venner på Heimen, så jeg skal fortsatt innom å hilse på, og få høre hvordan pasienter og kollegaer har det etter jeg har sluttet.

Kos og tøys ved sjøen i deilig vårvær.

Bergen i strålende sol

*Siden jeg hadde fri 1.mai, reiste vi sammen med søster og hennes to gutter, samt mamma og pappa til Bergen for å besøke graven til min farfar, og ikke minst; ta en tur med Fløibanen. Vi tok banen opp, men gikk ned igjen, noe som var bratt, men veldig koselig. Turen er cirka 3,3 km ned, så helt overkommelig for både store og små. Etter turen spiste vi på gresset ved lille Lunggårdsvann før vi kjørte hjem igjen. En fin tradisjon er startet, tenker jeg.

Lillebror ville helst bare ta banen hele veien, så det ble noen turer bort for å se på når Blåmann og Rødhette kommer oppover fjellsiden.

Bergens fiskesuppe på toppen av Fløibanen.

Bergen, du er så fiiiin.

Anaqua, mine foreldres Alaskan Malalute, var også med.

Husmorferie til Bologna, Italia

Da det var jeg som skulle planlegge årets jentetur, falt valget helt naturlig på Italia, landet jeg elsker. Og selvsagt måtte jeg ta med jentene til min italienske by, Bologna, hvor jeg bodde et semester under sykepleieutdannelsen i 2007. Og jentene elsker både Italia og Bologna, noe som gjorde meg lettet. Jeg er ikke så glad i å anbefale noe jeg elsker, for jeg tar det litt som en personlig fornærmelse om noen da ikke liker det.

Vi har storkost oss med fantastisk mat, noe jeg virkelig fikk oppleve nå som verdens beste pixxa utgår, er jo alt det andre deilige det italienske kjøkkenet kan by på. Jeg er heldig som tåler blant annet tortellini (pasta med fyll), så det har blitt noen porsjoner med hjemmelaget pasta denne turen, i tillegg til salat og fat med oppskåret skinke og ost som vi delte oss fire jenter i mellom.

Vi har hatt deilig vårvær, det regnet første natten, men ellers har det vært helt levelig. Merket selvsagt på luften eller når vi satt i skyggen at det fortsatt bare er vår, også i Italia, men vi har fått farge i ansiktet alle sammen.

Litt shopping ble det også tid til, mellom annet maxikjole, flere shortser og selvsagt nye Rayban- solbriller. Litt klær og sjokolade ble det på barna, samt de grelle blinkende solbrillene C og jeg kjøpte på fylla, ble med hjem som en liten ekstragave til store- og lillebror. Og selvsagt elsker de to turistfellestasj som blinker og som er alt for store.

Om kveldene spiste vi middag sent, før vi satt på terrassen med litt godt i glasset og tente lys. Fredag var vi ute på en skikkelig bytur, med drinker og et gjensyn med min gamle irske stampub hvor det var livemusikk og fantastisk stemning. Litt laber stemning for oss dagen etter, men det kom seg etter en lat morgen i sola på terassen vår med brus, chips og solbriller på.

Det var spesielt å være tilbake igjen, sist var i 2010. Jeg gikk med en nostalgisk, nesten glad-trist følelse gjennom de kjente, vakre og majestetiske gatene i Bologna. Gode minner over alt, og bare det å høre språket fikk meg til å kjenne meg nesten litt som jeg var hjemme igjen. Vi var innom MiniBar to dager, slik at jeg fikk hilse både på Valle og Massi, og bare det at de kjente meg igjen umiddelbart, klemte og kysset på meg, tullet og tøyset som om det var syv uker, ikke syv år siden sist, fikk frem gledestårer. Heldigvis har jeg allerede en plan for neste besøk, og da er N med, hun som jeg reiste ned med for snart 10 år siden.

Neste år er det H og C som skal planlegge årets jentetur, og jeg er veldig spent på hvilke eventyr og gode minner den turen skal bringe. Gleder meg allerede.

Piazza Maggiore, perfekt for en øl i solen mens man ser på folk og lytter til verdens vakreste språk.

Prosecco og oppskåret ost og kjøtt. Perfekt for å dele og perfekt for en minimage på tur.

Store deler av Bologna har fantastiske bueganger over gatene.

Det ene av de to tårnene som er et av Bolognas kjennemerker.

Valle ❤

Morsomme på fylla.

Piazza Maggiore i strålende sol. Perfekt for is, cappuccino og øl med (nye) solbriller på.

Cecilie

35, Haugesund

Veien mot et nytt og lettere liv etter slankeoperasjon / Gastric sleeve mai 2016. Blogger om mye rart, men primært om livet som overvektig, slankeoperert, kone, karrierekvinne, student og mamma.