Ukesmeny

Ny uke, ny ukesmeny- noe forsinket da, men snn er livet i blant.

Mandag: hjemmelaget hamburger med brie, aioli og stpotetfries.

Tirsdag: gratinert kjttrett med hjemmelaget potetstappe.

Onsdag: laks med stpotetmos, stekt hjertesalat og brokkoli.

Torsdag: tacosuppe med rmme og mais.

Fredag: grove fiskekaker med kokte gulrtter poteter.

Lrdag: risengrynsgrt om formiddagen og Csar salat med kylling om kvelden.

Sndag: spise ute etter sndagstur.

Grsdagens middag; hjemmelaget hamburger.

Csarsalat med hjertesalat, parmesan, sprtt bacon, kokt egg og kylling.

Gi blod

Blogginnlegget mitt Jeg lever fordi du er blodgiver lever sitt eget liv om dagen, etter linken til innlegget ble delt p Facebook-siden Gi Blod. Jeg syns det er veldig fint at budskapet om bli blodgiver nr ut til flere, selv om det er like sterkt se, og lese, innlegget som omhandler mitt livs kamp, hver eneste gang. Jeg har ftt flere tilbakemeldinger fra personer som har meldt seg som blodgiver etter ha lest selve blogginnlegget eller leserinnlegget i Haugesunds avis basert p den teksten. Og det gjr meg s stolt! Jeg hper budskapet nr frem til flere, og at mange, mange mennesker melder seg som blodgivere.

Norge er i bunnsjiktet nr det kommer til antall blodgivere, og det er behov for mange, mange fler. Hver eneste dag er det mennesker som er avhengig av blodtransfusjon for overleve, som flge av sykdom eller ulykker. S f rva i gir, og bli blodgiver om du kan- s er du med redder liv.

Nederlag

Jeg var s glad og stolt da jeg 12.desember ble friskmeldt til jobbe fulltid (med noe tilrettelegging) igjen. Etter mer enn to r som kronisk smertepasient skulle jeg endelig ut av gradert sykemelding og tilbake i mitt rette element. Det har dessverre blitt en kortvarig lykke. Der er tydelig at jeg har behov for mer tilrettelegging og kanskje litt andre arbeidsoppgaver, for n er smertene og gangproblemene de frer med seg er tilbake og det kjennes som et forbanna nederlag.

Jeg elsker jobben min som spesialsykepleier. Jeg elsker jobbe med mennesker, og vet jeg er dyktig i jobben min (fuck Janteloven!) og det er min vei i livet jobbe innen sykepleierfaget. Selvsagt er det en utfordrende jobb, selvsagt klikker jeg tidvis bde p system og situasjon, selvsagt har jeg dager da jobben fles som en fiende. Men likevel s elsker jeg den- og min skjebne er jobbe med dette p en eller annen mte. Jeg kan ikke forestille meg at jeg ikke skal jobbe med sykepleie eller mennesker i en aller annen form, og derfor fler jeg veldig sterkt p det igjen kjenne p en vond kropp, for med disse smertene kommer nederlagsflelse, jeg blir trist og lei meg, og s j****g sur. Det er slitsomt og utmattende ha det vondt, det er pyton mtte ta smertestillende for kunne fungere til enkle hverdagsaktiviteter og jeg er s lei av at det alltid er noe med meg!

Er det ikke p tide at jeg bare kan fungere? Levere tilbake denne teite diagnosen, og f leve normalt. Jeg trenger ikke noe spektakulrt for jeg er ellers veldig fornyd med og glad i livet mitt med familie og venner. Jeg har det jeg trenger, unntatt en fungerende kropp. Selvsagt finnes det mennesker med verre diagnoser enn meg, men man har faktisk lov kjenne p at det fles urettferdig, selv om andre har det verre.

N fr vi se hva som skjer, men har ftt legetime slik at jeg kan henvises til CT og kanskje fysioterapi. CT for utelukke om det er noe galt som kan fikses, og fysio for styrke kroppen og p den mten kanskje f en kropp som fungerer bedre. Jeg gir aldri opp, selv om jeg har veldig lyst til det noen ganger. Jeg er en fighter, jeg skal jobbe og jeg skal kunne vre en tilstedevrende og aktiv kone, mor, kollega og venninne. Jeg har kjempet meg fram fra ligge i respirator etter nesten d flere ganger, jeg trente meg opp til g p kortere tid enn forventet, jeg har overvunnet et smertehelvete hvor jeg om nettene l i stua og brlte inn i en pute fordi sterke morfinpreparat ikke en gang kunne ta smertene. Jeg har gtt fra ikke kunne g 500 meter uten grusomme smerter til trene flere dager i uken og jeg brer mine arr med stolthet fordi jeg er en overlever. S jeg gir ikke opp, jeg skal til bunns i dette og om jeg m innfinne meg i at jeg "bare" er en kroniker p smertefronten, s skal jeg jammen meg finne en lsning p det ogs.

Men jeg m bare f lov til vre skuffet en liten stund, syns litt synd i meg selv fr jeg brster stvet av meg og er klar til kamp. Det fortjener Rolf og barna, det fortjener familie, jobb og venner. Og aller mest: DET FORTJENER JEG!

Heldigvis har jeg de beste i verden p mitt lag. Min bauta er en ektemann, mine fantastiske barn og venner og familie ellers som mange bare kan drmme om. Og heldigvis for det, for om jeg skulle prve gi opp, er det nok av folk som kommer til gi meg et realt spark i rva for komme over kneika.

Gammelt ansikt..?

En av de flgene av slankeoperasjon som jeg bekymret meg for nr jeg skulle til pers, var faren for at det raske vekttapet srger for at man ser gammel ut i ansiktet. Man er da forfengelig selv om man har hy BMI, og som en kvinne p snart 35 r, har jeg selvsagt ikke lyst til se ut som jeg er 10-15 r eldre. Merkelig nok er denne flgen noe mange tenker p, for mange har ppekt at jeg er en av de heldige som ikke har opplevd se mye eldre ut etter et stort vekttap, jeg har til og med hrt det brukt som et argument mot slankeoperasjon! Selv om jeg ikke vil se gammel ut, er helsegevinsten av vekttapet mye viktigere og hadde trumfet faren for et gammelt ansikt uansett.

Jeg tenker at man nok fort kan se eldre ut i ansiktet ved stort vekttap av ulike grunner, kanskje frst og fremst fordi man fr en del overskuddshud som henger litt. I tillegg til at man kan fort se litt avmagret ut i ansiktet nr man mister alt overfldig i kinn og hake. Og begge deler forbindes med et eldre utseende.

Heldigvis er det mye man kan betale seg ut av, s om de siste kiloene som skal av tas fra ansiktet, kan jeg alltids stjele litt fett fra en annen kroppsdel og betale noen for spryte det inn i kjakene mine. Jeg sparer til slike tiltak p sparekontoen jeg har kalt rekonstruksjon.

Brillefin

Laks med hjemmelaget potetstappe, kokt gulrot og sweet chilli

Selv om vi sikkert ikke har fisk ofte nok, forsker vi minst en eller to fiskemiddager i uken. Laks p menyen er alltid en sikker vinner, og da vi er litt lei soyasausen n, ble det med en liten spicy vri denne gang:

Du trenger:

Fire laksefileter

10-12 poteter

Smr

Salt og pepper

Gulrtter

Melk

Sweet chilli-saus.

Slik gjr du:

Skrell potetene og kok dem til de nesten faller fra hverandre. Kok gulrttene mre. Ha laksefileten i en ildfast form, ha over en god klype maldonsalt og litt pepper fr du setter den i ovnen p 200 grader i rundt 15 min. Nr potetene er myke, sil av vannet og mos de sammen med en klatt smr og litt melk til nsket konsistens. Server med sweet chilli-saus over laksefileten, og gjerne litt lettrmme til.

Dette gleder jeg meg til i 2017

Dette innlegget fant jeg under arkiv, s jeg er litt sent ute med mine planer for 2017:

F inn igjen gode treningsrutiner. Jeg har byttet treningssenter da Actic og en fulltidsturnus ikke gr s godt i lag pga noe lite timetilbud. Gleder meg stort til spinning, styrke og zumba i mnedene fremover, bde alene og med fine treningsvenninner.

Jobbe fulltid igjen- jeg ble offisielt friskmeldt i desember, og selv om jeg fortsatt trenger noe tilrettelegging er det som vinne i Lotto og kunne jobbe tilnrmet som fr. Tenk at jeg har gtt fra vre s smertepvirket i hverdagslivet at jeg nesten var arbeidsufr til jobbe og knapt nok huske sist jeg tok en hodepinetablett. Det er travelt g 100% turnus i tillegg til familie, skole og et sosialt liv, men vre der igjen fles som en seier. Jeg kjenner jo at kroppen fortsatt har sine vondter, og jeg skal til legen for f henvisning til CT/rntgen, og evt fysioterapi. Rett og slett for utelukke at jeg ikke har noen skader etter fdselen og alt som skjedde som kan fikses. Jeg er likevel innstilt p at jeg nok alltid vil ha noe smerter og at jeg kanskje blir fortere tappet for energi p grunn av kropp som aldri blir helt hundre prosent. Men det er greit, jeg er bare takknemlig for vre i live.

Reiser. I februar skal jeg til Malm og beske en venninne, s blir det jentetur til Italia i april fr Rolf og jeg setter nesen mot Barcelona i mai. Jeg har sagt til Rolf at jeg kommer til kjpe tur til han i bryllupsdagspresang hvert r, og jeg smaker p byer som Berlin, Praha og Amsterdam for neste gavetur.

Starte med masteroppgaven. Jeg besto eksamen (og der var jeg nesten sikker p jeg ikke skulle siden jeg flte alle hadde svart annerledes enn meg, men jeg fikk til og med en grei karakter!). Veileder fikk jeg tildelt i gr, og jeg er kjempefornyd med den jeg skal samarbeide med de neste 18 mnd.

Sommer ved sjen. Vi bor 300 meter fra vrt lille sjparadis, som er svigerforeldrene mine sitt naust med sjlinje, brygge, bt og forhpentligvis sol, sol og sol.

Tur til Ullensvang hotell med familien. Pappa har s lyst at vi skal samles til en helg med hele btteballetten. Jeg stemte for perlen i Hardanger, og satser p vi fr oss en tur inn p et hotell jeg har nsket bo p hver gang jeg har passert det.

Begynne planlegging av Californiaturen 2018. Vi har s smtt begynt, men om ikke s lenge planlegger vi finne dato for avreise, bestille hus osv. Som jeg gleder meg!

Jentetur til Gaustatoppen i september. Vi skal feire C sin bursdag p toppen med champis og norske flagg.

Guttene blir strre, i r blir de fem og tre r. Dagene fyker forbi, og jeg elsker alle hverdagene- og det er de det er flest av. Kaotisk, hektisk og helt fantastisk. Storebror skal over i skolegruppen i barnehagen etter sommeren, tenk at han snart skal skrives inn p skolen. Lillebror har sluttet med smokken, og i sommer er det p tide kaste bleien og slutte meg formiddagshvilen. Noe sier meg at det blir hakket tffere med den bastante to-ringen enn med den pliktoppfyllende storebroren.

Mange turer i nromrdet. Vi er glad i komme oss ut hele gjengen, s det skal bli deilig med fine turer i lpet av ret.

Helt normalt med to unger som kravler opp hodet til mor.

Sommer ved sjen.

Jentetur er livet!

Snn gr dagene

Livet er ganske likt uke for uke om dagen. Jeg gr og venter p f tildelt veileder til masteroppgaven, jobber fullt, er med barna og sniker inn en og annen date med venner her og der. I dag har jeg avtale hos frisren, fikse fjra litt fr det er ukeshandel p agendaen.

I helga var vi i Stavanger p besk, og fikk kosa oss med rattkjelke-aking, litt egentid for oss foreldre (som resulterte i ny parkas og utebukse fra Fjellreven til mor, og lunsj p en italiensk favoritt i Stavanger sentrum) og kvalitetstid med familie. En deilig helg konkluderte vi med p turen hjem i gr.

Denne uka er travel med arbeidshelg, trening, jobb, allidrett og et hus som virkelig trenger en shinings. Ukesmenyen ser slik ut:

Mandag: plsegrateng med fullkornspasta (ndlsning).

Tirsdag: laks med stpotet og valntter.

Onsdag: hjemmelaget kyllingsuppe.

Torsdag: Tomatsuppe med ost, egg og ferskt brd (middag og kvelds kombinert pga allidrett).

Fredag: Chilli con carne til middag. Reker og prosecco til de voksne som kveldskos.

Lrdag og sndag ser vi litt an, siden jeg har arbeidshelg.

Ut p tur med tante.

Ukesmeny

Det er ikke alltid enkelt finne p noe til middag, men det gjr ukeshandlingen s mye enklere om man vet hva man skal ha fr uken starter. Da jeg gr turnus p fulltid er det noe av middagene som kanskje ikke blir laget de dagene jeg er p kveldsvakt, samt at vi ofte rokkerer rundt p dagene alt etetr hvor travelt det er, N om dagene er torsdagen ofte en dag hvor vi har middag sent, da storebror er p all-idrett fra 17-18,og vi derfor ofte gir barna smudi, frukt eller yoghurt nr de kommer fra barnehagen, s har vi middag og kvelds kombinert nr treningen er ferdig. 

 

Denne uken har vi planlagt: 

Mandag: Karbonader med hjemmelaget potetstappe og kokte gulrtter. 

Tirsdag: Kyllingwok.

Onsdag: Ovnsbakt torsk med rotmos og chorizosalsa,

Torsdag: Kjttboller med fullkornspasta, lk og baguetter.

Fredag: Svinefilet med soyasaus, asparges og potetstappe. 

Lrdag: Risengrynsgrt. 

Sndag: Hjemmelaget hamburger med stpotetfries og brie. 

 

 

 





 

 

 

Endelig!!

Et av de mlene jeg har ventet p etter operasjonen er endelig vre tosifret antall kilo igjen. Og i dag viste vekten endelig under 100 kilo! Etter ha sttt mer eller mindre stille siden starten av desember har jeg gtt ned nesten to kilo den siste uken. Jeg er S GLAD! For mange virker det nok helt sinnsykt at man kan veie tresifret, men det er jo helt forstelig- det er sykt tenke p at jeg har gtt ned s mye, og frst n bikker under hundre kilo.

Feirer med en tur i svmmehallen med mann og barn, deilig svinefilet til middag og bretting av klr. ❤ husmorlivet

#sleeve #gastricsleeve #hurra

Ser n hvor f bilder jeg har som virkelig viser hvor stor jeg var for under ett pr siden, s her et random bilde fra en selfiesession mens vi ventet p flyet hjem fra JFK.

Hvor mye spiser du?

Det kanskje mest stilte sprsmlet jeg fr etter operasjonen er hvor mye jeg klarer og spise. Det varierer veldig etter hva jeg spiser, for eksempel klarer jeg veldig lite pasta og storfekjtt, men kan spise mer kylling og fisk i en porsjon. N som jeg har mer oversikt over hva jeg tler og hvor mye jeg trenger i lpet av en dag, er jeg blitt flinkere til beregne hvor mye jeg tar p tallerkenen.

Jeg syns ikke det gjr noe nr folk ppeker mengden jeg spiser, men jeg vet noen syns det er undvendig eller ubehagelig nr det bemerkes. P restaurant kan det bli litt kleint nr servitren henter tallerkenene og det ser ut som jeg kun har pirket i den, men jeg bryr meg mindre og mindre om det- jeg kommer aldri til kunne spise opp likevel.

En middagsporsjon for meg: en halv laksefilet, noen skiver bakt stpotet, noen biter mangosalat og soyasaus. Brukte cirka 20 minutter p dette, og ble mett uten ubehag.

Ukeshandling

Vi prver med jevne mellomrom ha ukeshandling som vane i familien. Det blir fort dyrt med smhandel gjennom uken, da det ofte havner noe i handlekurven som i utgangspunktet ikke skulle oppi. Derfor starter jeg denne uken (hadde aftenvakt i gr, s det er som om uken min starter i dag) med handle middager for store deler av uken, slik at vi har planlagt hva vi skal spise hver dag og vi kan handle melk, frukt og brd nr det trengs utenom.

Denne ukens meny:

Tirsdag: Laksefilet med mangosalat og stpotetbter.

Onsdag: Indisk kyllinggryte med salat og papadams.

Torsdag: Fiskekaker med brun saus, gulrtter og poteter.

Fredag: Taco.

Lrdag: Risengynsgrt p dagen, hjemmelaget pixxa med salat og jukse-aioli.

Sndag: Svinefilet med grnnsaker og soyasaus.

Av og til bytter vi dag p hva vi har til middag, men dette er planen. Jeg har ogs handlet inn ingredienser til proteinrundstykker, slik at jeg kan variere frokost da det har blitt litt mye egg og Go' morgen-yoghurt zero med vaniljesmak i det siste.

I julen spiste jeg meg lei p speltlompe med sildesalat. Kunne trodd jeg var 90 r av og til nr man ser p hva jeg spiser, men men.

Helligdager med minimage

Denne julen har vrt min frste med minimage, og jeg syns den har gtt ganske greit. Jeg tler jo det meste bare det ikke blir for store mengder, noe som gjr at jeg dessverre ogs kan synde en del. Det har blitt bde julekaker, sjokolade, karameller og potetgull, men n er det virkelig nok kjenner jeg. Jeg er mkkalei det usunne og er mer enn klar til at de gode rutinene skal gjeninnfres. 

 

Det har vrt en del god mat i julen, og jeg tler bde pinnekjtt, ribbe og kalkun, men i veldig sm mengder. Tilbehr som klerabistappe, rdkl, ulike grnnsaker, saus og waldorfsalat gr ogs fint, men prioriterer selvsagt proteinet frst ogs i hytiden. Med mye tung mat og tilbehr m jeg spise mye saktere enn vanlig, og passe p tygge maten ekstra godt slik at ikke store, tunge biter med mat kommer ned i magesekken- det blir fort veldig ubehagelig. 

 

I vr familie er julefrokosten nrmest hellig, og vi har alltid mye godt plegg, egg, sild og baguetter p bordet, og vi sitter lenge og koser oss med mltidet. Jeg har da tatt en halv baguett som jeg deler i to-tre deler alt etter hvor lang den er, og har deilig plegg p hver bit. Av og til mauler jeg litt plegg og egg ved siden av. Kaffi og annen drikke sparer jeg til 20-30 minutt etter jeg har spist slik at jeg ikke fr smerter eller kvalme av for mye i magesekken p en gang. Mellommltid n i hytiden har besttt bde av de vanlige YT-drikkeneog diverse yoghurter, men ogs speltlompe med godt plegg i-som for eksempel sildesalat, roastbiff eller rkelaks. 

 

Vi har hatt bde juleaften, 1.dag og nyttrsaften med gjester her hjemme, og da er det jo jeg som har hovedansvar for mat og dessert, og det er enklere bde servere mat jeg tler og kunne spise mellommltider i farten p kjkken uten for mye oppmerksomhet rettet mot akkurat det. Slik sett har helligdagene med minimage gtt overraskende greit, det er heller det at de gode vanene m tilbake. Det br bli enkelt nok nr man egentlig er mkkalei konfekt, marsipan og andre snoperier som ligger rundt over alt bde p jobb og hjemme n i hytiden. Ja til salat, grnnsaker og snacks kun i helgene- da blir jeg mindre daff og fungerer s utrolig mye bedre enn n som hytidskroppen kjennes bde p inn- og utsiden. 

 

Etter nyttr blir det mer avokado og egg og litt mindre New York-cheesecake. 

 




 

Velkommen 2017

Selv om nyttrsforsetter ofte har en tendens til blir brutt, er det ikke dumt med noen ml for ret uansett. Noe strekke seg litt etter i hverdagen- her er mine: 

 

- Jeg vil ned de siste 25 kiloene som er igjen til jeg har trivselsvekten i lpet av 2017. Jeg har snart gtt ned femti kilo, og er veldig glad for det selvsagt. Men det er fortsatt overvekt som m bort, og jeg hper kombinasjon av gode vaner, fortsatt effekt av operasjon og treningsglede skal hjelpe ed ned de siste kiloene. 

 

- Minst tre treningskter i uken. Dette har fallt litt bort inni mellom skole, jobb, familie og helligdager den siste tiden, men i morgen melder jeg meg inn p YES treningssenter. Jeg m ogs booke en PT-time p slik at jeg fr et like godt styrkeprogram som jeg har hatt. Gleder meg allerede til frste spinningtime. 

 

- Ha aktive helger med familie og venner, eller alene. Turer i skog og mark, g i svmmehallen, lekeland, mate ender, spise middag sammen og annet knask. Bde vi og barna koser oss snn nr vi finner p noe kjekt i helgene, og ingenting godt kommer ut av helger uten litt aktivitet og kos. 

 

- Reise- bde alene og sammen med barna. Det er allerede avtalt en del kjekke turer, med Malm n i februar for beske en venninne, jentetur til Bologna (Italia) i april og kjrestetur til Barcelona i mai. Vi ser for oss en tur til Grand Canaria med ungene enten i sommer eller tidlig hst til leiligheten til svigers, og kanskje en tur til Gdansk eller noe p forsommeren, sammen med et vennepar som ogs tar barna med. Det snakkes ogs om en helg til Ullensvang hotell sammen med foreldrene mine, lillebror og lillesster med familie. Tradisjonen tro blir det Kinsarvik med gode venner i juni, med campingkos og Mikkelparken for en helg. 

 

- Bli kjent med nye mennesker her vi bor. P tirsdag skal jeg p innebandy-trening med damer fra feltet ikke langt fra her jeg bor. Kjekt mte "naboene" annet enn i garderoben i barnehagen, og vre litt sosial ogs i nrmiljet. 

 

- Springe Irongirl med C og femkilometeren under KK-mila. Dette har jo vrt to av mlene med hele vektreduksjonen, s n m jeg ta meg i nakken og begynne med lpetrening. Jeg hater jogging, men som har en hemmelig drm om at det skal bli kjekt. 

 

- G til Gaustatoppen i september. I r skal vi feire C sin bursdag p toppen av et fjell med champis og sang, planlagt av meg selvsagt. Jentetur kombinert med en fantastisk topptur og utsikt- kan det bli bedre? 

 

- Strikke og lese mer. Jeg m bli flinkere til koble av hjernen innimellom, og legge bort skole, mobil og sosiale media. Derfor skal jeg bli flinkere til lese bker som ikke er pensum, og fortsette med strikke- to ting jeg liker veldig godt, men som litt for ofte bortprioriteres. 

 

 

 


Stemningsbilder fra grsdagen, to blide gutter som elsker stjerneras og raketter. 

 

 

 

#nyttr #forsetter #2017

Cecilie

Cecilie

34, Haugesund

Veien mot et nytt og lettere liv etter slankeoperasjon / Gastric sleeve mai 2016. Blogger om mye rart, men primrt om livet som overvektig, slankeoperert, kone, karrierekvinne, student og mamma.

Kategorier

Arkiv

hits